Przejdź do treści
Strona główna » Nowości » Bajki i Realistyczne Opowiadania w Psychoterapii Dzieci

Bajki i Realistyczne Opowiadania w Psychoterapii Dzieci

W pracy z dziećmi psychoterapeuci często stają przed decyzją, jakie materiały najlepiej wspierają rozwój emocjonalny i moralny młodych pacjentów. Wybór między bajkami a realistycznymi opowiadaniami jest ważnym zagadnieniem, które może wpływać na efektywność terapii. W niniejszym artykule przyjrzymy się kluczowym wnioskom z badań nad tym zagadnieniem, w tym stanowisku Bruno Bettelheima oraz krytyce jego teorii. Rozważymy także, jak można zastosować te koncepcje w praktyce terapeutycznej.

1. Zmiana Moralności w Okresie Latencji

W okresie latencji, który obejmuje wiek od około 6 do 12 lat, dzieci przechodzą istotne zmiany w rozumieniu moralności. W tym czasie dzieci zaczynają bardziej uwzględniać zasady sprawiedliwości i intencje w ocenie działań.

  • Moralność w Latencji: Dzieci w tym wieku stają się bardziej empatyczne i zaczynają dostrzegać, że intencje są kluczowe w ocenie czynów. Dlatego mogą mniej przejmować się brutalnymi zakończeniami bajek, gdyż potrafią oddzielić fikcję od rzeczywistości.
  • Dojrzewanie Moralne: Dojrzałość moralna w tym okresie polega na zrozumieniu, że zasady nie są absolutne, a decyzje moralne mogą być bardziej złożone niż w młodszym wieku, kiedy to dzieci przyjmują zasady jako absolutne.

2. Bajki jako Narzędzie Terapeutyczne

Bruno Bettelheim, znany ze swojej pracy nad bajkami, argumentuje, że opowiadania te mogą pomóc dzieciom w rozwiązywaniu wewnętrznych konfliktów.

  • Funkcja Bajek: Bettelheim sugeruje, że bajki, poprzez swoje fantastyczne treści i moralne przesłania, mogą wspierać dzieci w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi i rozwiązywaniu wewnętrznych konfliktów. Dzieci mogą odzwierciedlać swoje lęki i pragnienia poprzez bohaterów bajek i ich przygody.
  • Terapeutyczna Zabawa: W kontekście terapii zabawą, bajki mogą pełnić podobną rolę, umożliwiając dzieciom wyrażanie i rozumienie ich emocji. Na przykład, ośmioletni chłopiec, który zmaga się z uczuciem odrzucenia po rozwodzie rodziców, może tworzyć scenariusze, w których walczy z „złą” postacią, aby odzyskać ojca. Taki scenariusz pozwala dziecku na symboliczne przepracowanie swoich uczuć i konfliktów.

3. Wartość Realistycznych Opowiadań

Choć bajki oferują fantastyczne rozwiązania i emocjonalne gratyfikacje, realistyczne opowiadania także odgrywają istotną rolę w terapii.

  • Codzienne Problemy: Realistyczne opowiadania często opisują codzienne problemy, z którymi dzieci mogą się identyfikować, takie jak przybycie nowego rodzeństwa, pierwsze dni w szkole czy przeprowadzka do nowego domu. Takie historie mogą pomóc dzieciom zrozumieć, że ich uczucia są wspólne i że konflikty można rozwiązywać w rzeczywistości.
  • Realistyczne Rozwiązania: Dzieci w wieku latencji mogą zacząć dostrzegać, że problemy wymagają realnych rozwiązań i mogą czerpać korzyści z opowiadań, które przedstawiają codzienne wyzwania w realistycznym kontekście. Opowiadania te mogą uczyć dzieci, jak radzić sobie z problemami w rzeczywistości i rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów.

4. Rola Terapeuty w Interwencji

Terapeuci mają możliwość wykorzystania zarówno bajek, jak i realistycznych opowiadań w terapii dziecięcej.

  • Zabawa Terapeutyczna: Terapeuci mogą włączać bajki i realistyczne scenariusze do terapii zabawą, aby pomóc dzieciom w radzeniu sobie z emocjami i konfliktami. Uczestniczenie w zabawie terapeutycznej oraz włączanie się w fantazyjne lub realistyczne scenariusze może pomóc w odkrywaniu i zrozumieniu uczuć dziecka.
  • Balans i Interwencja: Terapeuci powinni być czujni, aby nie ignorować rzeczywistych problemów dzieci. Na przykład, w terapii opartej na scenariuszu, w którym dziecko walczy z „złą” postacią, terapeuta może pomóc dziecku w rozpoznawaniu i przepracowywaniu rzeczywistych emocji związanych z relacjami rodzinnymi. Włączenie realistycznych scenariuszy może wspierać dziecko w zrozumieniu i przetwarzaniu rzeczywistych problemów oraz rozwijaniu umiejętności rozwiązywania problemów.

5. Podsumowanie: Bajki i Realizm w Terapii

Bajki i realistyczne opowiadania mają swoje miejsce w terapii dziecięcej i mogą oferować różne, lecz uzupełniające korzyści. Bajki dostarczają fantastycznych rozwiązań i emocjonalnych gratyfikacji, podczas gdy realistyczne opowiadania uczą dzieci, że codzienne problemy mogą być rozwiązane w rzeczywistości.

Psychoterapeuci powinni brać pod uwagę oba typy materiałów, aby wspierać rozwój emocjonalny i poznawczy dzieci. Integracja bajek i realistycznych opowiadań może pomóc dzieciom w radzeniu sobie z wyzwaniami zarówno fantastycznymi, jak i rzeczywistymi, oraz w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z emocjami i problemami w realnym świecie.

Na podstawie artykułu: Fairy Tales, Splitting, and Ego Development – Ruth B. Shapiro, Constance L. Katz

Pytania do refleksji nad własną praktyką psychoterapeutyczną:

  1. Jakie elementy bajek i realistycznych opowiadań wykorzystuję w swojej praktyce terapeutycznej z dziećmi?
  2. Czy dostosowuję wybór bajek do wieku i etapu rozwoju emocjonalnego dziecka?
  3. Czy zdarza mi się wykorzystywać bajki do pracy nad realnymi problemami dzieci, jak konflikty rodzinne czy trudności szkolne?
  4. Czy i jak wprowadzam elementy bajek do sesji terapeutycznych z dziećmi w różnym wieku?
  5. Jakie zmiany mogę wprowadzić w swojej pracy, aby lepiej łączyć zalety bajek i realistycznych opowiadań w celu wspierania rozwoju dzieci?

Czytaj również:

Introjekcja: Zrozumienie mechanizmu obronnego

Introjekcja: Zrozumienie mechanizmu obronnego

Introjekcja to termin, który w psychoterapii i psychologii odgrywa ważną rolę. Ten nieświadomy mecha…

Ugruntowanie i ucieleśnienie w psychoterapii – neurobiologiczne i psychologiczne spojrzenie

Ugruntowanie i ucieleśnienie w psychoterapii – neurobiologiczne i psychologiczne spojrzenie

Ugruntowanie, koncepcja wprowadzona przez Alexandra Lowena, pioniera analizy bioenergetycznej, to fu…

Czym jest osobowość? Głębsze spojrzenie na złożoność ludzkiej natury

Czym jest osobowość? Głębsze spojrzenie na złożoność ludzkiej natury

W psychoterapii pojęcie osobowości to fundament, na którym budujemy zrozumienie zachowań, emocji i r…

Persona w psychoterapii: maska, narzędzie czy pułapka?

Persona w psychoterapii: maska, narzędzie czy pułapka?

Każdy z nas nosi maski. Nie, nie chodzi tu o teatralne rekwizyty czy środki ochrony, ale o coś znacz…

Moc glimmerów: Jak drobne chwile radości wspierają proces terapeutyczny

Moc glimmerów: Jak drobne chwile radości wspierają proces terapeutyczny

W naszej codzienności często skupiamy się na wielkich i ważnych wydarzeniach: sukcesach, trudnościac…

Kiedy analiza staje się pułapką – przełamywanie intelektualizacji w psychoterapii

Kiedy analiza staje się pułapką – przełamywanie intelektualizacji w psychoterapii

W psychoterapii zdarzają się tacy pacjenci, którzy mają niezwykłą tendencję do siedzenia tylko w swo…