W pracy z dziećmi psychoterapeuci często stają przed decyzją, jakie materiały najlepiej wspierają rozwój emocjonalny i moralny młodych pacjentów. Wybór między bajkami a realistycznymi opowiadaniami jest ważnym zagadnieniem, które może wpływać na efektywność terapii. W niniejszym artykule przyjrzymy się kluczowym wnioskom z badań nad tym zagadnieniem, w tym stanowisku Bruno Bettelheima oraz krytyce jego teorii. Rozważymy także, jak można zastosować te koncepcje w praktyce terapeutycznej.
1. Zmiana Moralności w Okresie Latencji
W okresie latencji, który obejmuje wiek od około 6 do 12 lat, dzieci przechodzą istotne zmiany w rozumieniu moralności. W tym czasie dzieci zaczynają bardziej uwzględniać zasady sprawiedliwości i intencje w ocenie działań.
- Moralność w Latencji: Dzieci w tym wieku stają się bardziej empatyczne i zaczynają dostrzegać, że intencje są kluczowe w ocenie czynów. Dlatego mogą mniej przejmować się brutalnymi zakończeniami bajek, gdyż potrafią oddzielić fikcję od rzeczywistości.
- Dojrzewanie Moralne: Dojrzałość moralna w tym okresie polega na zrozumieniu, że zasady nie są absolutne, a decyzje moralne mogą być bardziej złożone niż w młodszym wieku, kiedy to dzieci przyjmują zasady jako absolutne.
2. Bajki jako Narzędzie Terapeutyczne
Bruno Bettelheim, znany ze swojej pracy nad bajkami, argumentuje, że opowiadania te mogą pomóc dzieciom w rozwiązywaniu wewnętrznych konfliktów.
- Funkcja Bajek: Bettelheim sugeruje, że bajki, poprzez swoje fantastyczne treści i moralne przesłania, mogą wspierać dzieci w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi i rozwiązywaniu wewnętrznych konfliktów. Dzieci mogą odzwierciedlać swoje lęki i pragnienia poprzez bohaterów bajek i ich przygody.
- Terapeutyczna Zabawa: W kontekście terapii zabawą, bajki mogą pełnić podobną rolę, umożliwiając dzieciom wyrażanie i rozumienie ich emocji. Na przykład, ośmioletni chłopiec, który zmaga się z uczuciem odrzucenia po rozwodzie rodziców, może tworzyć scenariusze, w których walczy z „złą” postacią, aby odzyskać ojca. Taki scenariusz pozwala dziecku na symboliczne przepracowanie swoich uczuć i konfliktów.
3. Wartość Realistycznych Opowiadań
Choć bajki oferują fantastyczne rozwiązania i emocjonalne gratyfikacje, realistyczne opowiadania także odgrywają istotną rolę w terapii.
- Codzienne Problemy: Realistyczne opowiadania często opisują codzienne problemy, z którymi dzieci mogą się identyfikować, takie jak przybycie nowego rodzeństwa, pierwsze dni w szkole czy przeprowadzka do nowego domu. Takie historie mogą pomóc dzieciom zrozumieć, że ich uczucia są wspólne i że konflikty można rozwiązywać w rzeczywistości.
- Realistyczne Rozwiązania: Dzieci w wieku latencji mogą zacząć dostrzegać, że problemy wymagają realnych rozwiązań i mogą czerpać korzyści z opowiadań, które przedstawiają codzienne wyzwania w realistycznym kontekście. Opowiadania te mogą uczyć dzieci, jak radzić sobie z problemami w rzeczywistości i rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów.
4. Rola Terapeuty w Interwencji
Terapeuci mają możliwość wykorzystania zarówno bajek, jak i realistycznych opowiadań w terapii dziecięcej.
- Zabawa Terapeutyczna: Terapeuci mogą włączać bajki i realistyczne scenariusze do terapii zabawą, aby pomóc dzieciom w radzeniu sobie z emocjami i konfliktami. Uczestniczenie w zabawie terapeutycznej oraz włączanie się w fantazyjne lub realistyczne scenariusze może pomóc w odkrywaniu i zrozumieniu uczuć dziecka.
- Balans i Interwencja: Terapeuci powinni być czujni, aby nie ignorować rzeczywistych problemów dzieci. Na przykład, w terapii opartej na scenariuszu, w którym dziecko walczy z „złą” postacią, terapeuta może pomóc dziecku w rozpoznawaniu i przepracowywaniu rzeczywistych emocji związanych z relacjami rodzinnymi. Włączenie realistycznych scenariuszy może wspierać dziecko w zrozumieniu i przetwarzaniu rzeczywistych problemów oraz rozwijaniu umiejętności rozwiązywania problemów.
5. Podsumowanie: Bajki i Realizm w Terapii
Bajki i realistyczne opowiadania mają swoje miejsce w terapii dziecięcej i mogą oferować różne, lecz uzupełniające korzyści. Bajki dostarczają fantastycznych rozwiązań i emocjonalnych gratyfikacji, podczas gdy realistyczne opowiadania uczą dzieci, że codzienne problemy mogą być rozwiązane w rzeczywistości.
Psychoterapeuci powinni brać pod uwagę oba typy materiałów, aby wspierać rozwój emocjonalny i poznawczy dzieci. Integracja bajek i realistycznych opowiadań może pomóc dzieciom w radzeniu sobie z wyzwaniami zarówno fantastycznymi, jak i rzeczywistymi, oraz w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z emocjami i problemami w realnym świecie.
Na podstawie artykułu: Fairy Tales, Splitting, and Ego Development – Ruth B. Shapiro, Constance L. Katz
Pytania do refleksji nad własną praktyką psychoterapeutyczną:
- Jakie elementy bajek i realistycznych opowiadań wykorzystuję w swojej praktyce terapeutycznej z dziećmi?
- Czy dostosowuję wybór bajek do wieku i etapu rozwoju emocjonalnego dziecka?
- Czy zdarza mi się wykorzystywać bajki do pracy nad realnymi problemami dzieci, jak konflikty rodzinne czy trudności szkolne?
- Czy i jak wprowadzam elementy bajek do sesji terapeutycznych z dziećmi w różnym wieku?
- Jakie zmiany mogę wprowadzić w swojej pracy, aby lepiej łączyć zalety bajek i realistycznych opowiadań w celu wspierania rozwoju dzieci?
Czytaj również:
Otwarcie sesji terapeutycznej: Przewodnik dla terapeutów w trakcie szkolenia
Otwarcie sesji terapeutycznej jest jednym z najważniejszych momentów w pracy każdego terapeuty. To w…
Rola empatii w budowaniu skutecznej relacji terapeutycznej
Empatia to jedno z najważniejszych narzędzi, które psychoterapeuta może wykorzystać w swojej pracy. …
Ukryta Trzecia Osoba w Gabinecie Terapeutycznym: Technologia w gabinecie psychoterapeutycznym
W pracy terapeutycznej często koncentrujemy się na diadzie – pacjent i terapeuta. Wierzymy, że to wł…
Introjekcja: Zrozumienie mechanizmu obronnego
Introjekcja to termin, który w psychoterapii i psychologii odgrywa ważną rolę. Ten nieświadomy mecha…
Ugruntowanie i ucieleśnienie w psychoterapii – neurobiologiczne i psychologiczne spojrzenie
Ugruntowanie, koncepcja wprowadzona przez Alexandra Lowena, pioniera analizy bioenergetycznej, to fu…
Czym jest osobowość? Głębsze spojrzenie na złożoność ludzkiej natury
W psychoterapii pojęcie osobowości to fundament, na którym budujemy zrozumienie zachowań, emocji i r…