Przejdź do treści
Strona główna » Nowości » Uczenie się przez Obserwację Doświadczonych Terapeutów

Uczenie się przez Obserwację Doświadczonych Terapeutów

W psychoterapii uczenie się jest często postrzegane jako samotna podróż. Pełno w niej teorii, praktyki i indywidualnej refleksji. Istnieje jednak narzędzie, które może znacznie wzbogacić i urozmaicić proces nauki. Jest to uczenie się przez obserwację innych, bardziej doświadczonych psychoterapeutów. Metoda ta podkreśla wartość wynikającą z obserwowania doświadczonych praktyków w akcji.

Wartość Obserwacji w Edukacji Psychoterapeutycznej

Artykuł napisany przez Elisabeth Schanche i jej współpracowników z Uniwersytetu w Bergen podkreśla różnorodne korzyści płynące z obserwacji sesji psychoterapeutycznych prowadzonych przez doświadczonych terapeutów. Badanie to, zatytułowane „Nic nie jest gładkie ani idealne”, przedstawia wiele argumentów przemawiających za wykorzystywaniem w szkoleniu psychoterapeutycznym potencjału uczenia się przez obserwację.

1. Zwiększenie Świadomości Emocjonalnej

Jedną z najważniejszych korzyści jakie opisuje w swym badaniu Schanche jest zwiększenie świadomości emocjonalnej. Po analizie dynamiki emocjonalnej mającej miejsce podczas sesji terapeutycznych, studenci mają szansę rozwinąć lepsze umiejętności identyfikowania wzorców emocjonalnych. Dzieje się to zarówno w ich życiu zawodowym, jak i osobistym. Ta zwiększona świadomość jest kluczowa dla terapeutów. Pozwala im ona bardziej wrażliwie dostosowywać się do stanów emocjonalnych swoich pacjentów. to zaś sprzyja głębszej i skuteczniejszej relacji terapeutycznej.

Dla wielu początkujących terapeutów początki ich pracy wiążą się z niepewnością i wątpliwościami. Obserwowanie doświadczonych praktyków, demonstrujących jak radzą sobie z kompleksowymi sytuacjami emocjonalnymi może dostarczyć im nieocenionych informacji. Tym samym umożliwia to studentom dostrzeżenie niuansów i subtelnych interakcji emocjonalnych. To zaś pozwala im uczyć się nie tylko technik, ale także rezonansu emocjonalnego, który istnieje w przestrzeni sesji terapeutycznej.

2. Rozpoznanie Umiejętności Transpersonalnych

Kolejną korzyścią podkreśloną w badaniu jest możliwość rozpoznawania przez studentów umiejętności transpersonalnych, a zwłaszcza empatii. W kontekście terapeutycznym empatia to coś więcej niż samo rozumienie. Obejmuje ona przede wszystkim nawiązywanie głębokiej emocjonalnej więzi z pacjentami. Obserwując doświadczonych terapeutów, studenci mają szansę zobaczyć to, jak empatia (rozumiana w ten sposób) przejawia się w praktyce. Jak wpływa na rozmowę, na zachowanie pacjentów i wspiera proces uzdrawiania.

Obserwacja ta nie tylko wzmacnia zdolności empatyczne studentów, ale także pokazuje i uświadamia im głęboki wpływ obecności emocjonalnej na proces terapeutyczny. Podkreśla też znaczenie budowania autentycznych relacji z pacjentami. To może zaś prowadzić do wzmocnienia przekonania, że relacja terapeutyczna sama w sobie jest kluczowym elementem procesu leczenia.

3. Normalizowanie Błędów

Być może jednym z najbardziej wyzwalających spostrzeżeń wynikających z obserwacji doświadczonych terapeutów jest świadomość, że nawet najwięksi profesjonaliści czasami popełniają błędy. Badania sugerują, że świadoma obserwacja „potykania się” terapeuty może pomóc uczniom rozwinąć bardziej realistyczne oczekiwania co do roli terapeuty. Zrozumienie tego może zmniejszyć niepokój związany z własnymi potencjalnymi błędami i wykształcić sposób na rozwój i uczenie się poprzez akceptację niedoskonałości. W zawodzie często obarczonym presją bycia doskonałym takie uznanie może przynieść duży komfort. Wysyła to mocny sygnał zarówno do lekarzy, jak i pacjentów: błędy są naturalną częścią procesu terapeutycznego. Ta perspektywa może pomóc pacjentom poczuć się bardziej komfortowo i zaakceptować, gdy napotykają trudności w powrocie do zdrowia.

Rola Sesji Demonstracyjnych

Sesje demonstracyjne (prowadzone przez wykładowców dla studentów) są istotną okazją dla studentów. Dają im szansę na obserwację, angażowanie się i kwestionowanie praktyki doświadczonych terapeutów. dodatkowym plusem jest to, że może się to dziać w ustrukturyzowanym i bezpiecznym środowisku. Doświadczanie tego rodzaju nauki daje szanse na bogaty transfer wiedzy, który łączy uczenie się teorii z praktycznym zastosowaniem.

Sesje demonstracyjne mogą przybierać różne formy, od sesji terapeutycznych na żywo, po te nagrane. Ten rodzaj nauki pozwala studentom na analizę różnych aspektów praktyki psychoterapeutycznej. Podczas oglądania takich sesji studenci mogą dokonywać wglądu w rozmaite niuanse terapii.

Dodatkowo dej im to też możliwość późniejszego omawiania, a nawet czasem kwestionowania obserwowanych technik terapeutycznych. Dzięki temu studenci mogą pogłębiać swoje zrozumienie procesu. Może to zachęcać ich do krytycznego myślenia i sprzyjać poczuciu sprawczości. Dzieje się tak dzięki możliwości bezpiecznego badania co mogliby zrobić inaczej i dlaczego. Taka refleksja jest niezbędna dla rozwoju studentów jako kompetentnych i pewnych siebie terapeutów.

Łączenie Teorii z Praktyką

Wnioski uzyskane z takich obserwacji pomagają studentom zacierać różnice między ich wiedzą teoretyczną a tym jak ją praktycznie można zastosować. Podręczniki mogą zapewniać mocne podstawy dotyczące koncepcji i ram, ale często nie oddają one tego, jak złożona jest w rzeczywistości terapia. Dopiero obserwacja doświadczonych praktyków pozwala studentom zobaczyć, jak teoria, której się uczą, przekłada się na praktykę. Jak jest ona dostosowywana do indywidualnych potrzeb każdego pacjenta. 

Na przykład studenci mogą nauczyć się o różnych modalnościach terapeutycznych — takich jak np. terapia poznawczo-behawioralna, terapia psychodynamiczna czy podejścia humanistyczne — w teorii. Jednak dopiero zobaczenie tych modalności w praktyce w trakcie sesji pokazuje to, że terapia jest sztuką, której nie można w pełni uchwycić w tekście pisanym. Studenci dzięki, obserwacjom, zyskują bardziej kompleksowe rozumienie, jak poruszać się po różnorodnych kontekstach terapeutycznych. Oraz jak reagować na zmieniające się potrzeby pacjentów. 

Kultywowanie Kultury Ciągłego Uczenia się

Dzięki integracji uczenia się przez obserwację studenci mogą uświadomić sobie również potrzebę, a nawet konieczność ciągłego uczenia się i rozwoju zawodowego. Psychoterapia to zawód, który obliguje zarówno studentów, jak i doświadczonych terapeutów do nieustającej otwartości na pojawiające się nowe pomysły, techniki i sposoby bycia w pokoju terapeutycznym. Psychoterapia jest dziedziną, która nieustannie rozwija się – ciągle pojawiają się nowe badania i praktyki. Promowanie takiego podejścia jak „uczenia się przez całe życie” może pomóc terapeutom w tym by mogli bardziej czuć się związanym ze społecznością psychoterapeutów. Oraz dzielić się doświadczeniami i przyczyniać się do rozwoju tej dziedziny. 

Podsumowanie:

Uczenie się przez obserwację doświadczonych terapeutów daje studentów psychoterapii wiele korzyści. Wnioski z badania przeprowadzonego przez Schanche podkreślają szczególne znaczenie w edukacji psychoterapeutów umiejętności takich jak: świadomość emocjonalna, umiejętności transpersonalne oraz normalizowanie błędów. Wprowadzenie sesji demonstracyjnych, które łączą teorię z praktyką, poprawia jakość szkoleń, czyniąc je nie tylko bardziej dynamicznymi, ale też bardziej zorientowanymi na rozwój. Zachęcanie przyszłych terapeutów do uczenia się przez obserwację podnosi jakość usług świadczonych pacjentom. A to jest celem każdej praktyki terapeutycznej. 

Pytania do refleksji nad własną pracą psychoterapeutyczną:

  1. Jakie emocje zauważam u siebie w trakcie sesji terapeutycznych? Jak wpływają one na moją pracę jako psychoterapeuta? 
  2. Jak mogę rozwijać swoją empatię w pracy z pacjentami, aby lepiej zrozumieć ich doświadczenia? 
  3. Jakie przykłady moich błędów w pracy z pacjentami mogę uznać, za bardzo pouczające, i wykorzystać je do nauki? 
  4. Jakie formy obserwacji sesji demonstracyjnych mogłyby wzbogacić moje umiejętności i wiedzę psychoterapeutyczną?
  5. Jak mogę stworzyć w mojej praktyce przestań, która będzie zachęcać zarówno mnie, jak i moich pacjentów do otwartości na błędy i uczenia się na nich? 

Czytaj również:

Moc glimmerów: Jak drobne chwile radości wspierają proces terapeutyczny

Moc glimmerów: Jak drobne chwile radości wspierają proces terapeutyczny

W naszej codzienności często skupiamy się na wielkich i ważnych wydarzeniach: sukcesach, trudnościac…

Kiedy analiza staje się pułapką – przełamywanie intelektualizacji w psychoterapii

Kiedy analiza staje się pułapką – przełamywanie intelektualizacji w psychoterapii

W psychoterapii zdarzają się tacy pacjenci, którzy mają niezwykłą tendencję do siedzenia tylko w swo…

Uczenie się przez Obserwację Doświadczonych Terapeutów

Uczenie się przez Obserwację Doświadczonych Terapeutów

W psychoterapii uczenie się jest często postrzegane jako samotna podróż. Pełno w niej teorii, prakty…

Jak Ustalać Granice Jako Terapeuta: Kluczowe Strategie dla Zdrowej Relacji Terapeutycznej

Jak Ustalać Granice Jako Terapeuta: Kluczowe Strategie dla Zdrowej Relacji Terapeutycznej

Ustalanie granic w relacji terapeutycznej jest ważnym aspektem by utrzymać bezpieczne i profesj…

Najlepsze praktyki w prowadzeniu notatek z sesji terapeutycznych

Najlepsze praktyki w prowadzeniu notatek z sesji terapeutycznych

W psychoterapii i poradnictwie psychologicznym dokumentacja bywa niezwykle ważnym punktem efektywnej…

Dlaczego warto zostać psychoterapeutą? Motywacje i korzyści zawodu

Dlaczego warto zostać psychoterapeutą? Motywacje i korzyści zawodu

Zdrowie psychiczne jest obecnie przedmiotem codziennej troski wielu z nas. W związku z tym rośnie te…